Dopping: hogyan menjünk biztosra?

Becslések szerint a sportolók 30 %-a doppingol, ám ennek csak a 2 százalékát tudják kimutatni – hangzott el egy szakmai konferencián, amelynek középpontjában a tiltott szerek szabályozása, vizsgálata, egészségügyi kockázata állt.  Hogyan tudunk meggyőződni arról, hogy jó minőségű, biztonságos és legális terméket fogyasztunk? A Laboratorium.hu beszámolójában megszólal a Magyar Antidopping Csoport elnöke, illetve laboratóriumi szakemberek, valamint élsportolók tanácsairól olvashatnak...

A doppingolás tiltott, büntetendő csalás, amely egészségügyi kockázatot is rejt magában. Ide tartoznak természetesen a tiltott teljesítménynövelő szerek és módszerek is - tisztázta rögtön a Kéz a kézben a tiszta sportért elnevezésű konferencia elején Dr. Tiszeker Ágnes, a Magyar Antidopping Csoport (HUNADO) vezetője.

 

  • A Konferencia legfontosabb üzenetei:
  • A doppingolás komoly társadalmi probléma
  • Becslések szerint a sportolók 30 %-a doppingol, aminek csak a 2 %-át tudják kimutatni.
  • A WADA minden évben frissíti a tiltólistát. ez minden év január elsejétől érvényes
  • Létezik nem szándékos doppingvétség is!
  • A doppingmentesség-vizsgálatok során anabolikus szereket, hormonokat és metabolikus módosítókat, a kannabinoidok közé tartozó thc-t, stimulánsokat, narkotikumokat, β2-agonistákat és β-blokkolókat elemeznek
  • Az analitikai technika egyre érzékenyebbé válik, egyre több minta bukik meg a doppingvizsgálatokon is
  • A forgalomban lévő étrend-kiegészítőkben számtalan tiltott szer jelenhet meg.
  • Például gyógyszer hatóanyagok, prohormonok, „designer” anyagok kerülhetnek a termékekbe
  • Versenysportolóknak csak azokat a termékeiket ajánlják, amelyeket független laboratóriumban bevizsgáltatnak, hogy nem tartalmaznak tiltott hatóanyagot.
  • Annak, aki biztosra akar menni az étrend-kiegészítőkkel kapcsolatban, kattintson a doppingmentes.hu weboldalra.
  • A jó minőségű és tiltott szereket nem tartalmazó étrend-kiegészítők megfelelő használata nem ártalmas a sportolók számára
  • A sport közben nagy kihívás a folyadékbevitel, az energiaellátás (szénhidrátbevitel) biztosítása, illetve az izommunka során keletkezett hő kezelése

A sportban a dopping használatának számtalan oka lehet a fizikai erő, az állóképesség növelésétől kezdve a regenerálódási folyamatok és a munkavégző képesség fokozásán át egészen a psziché vagy a kinézet javításáig, de tény: a doppingolás komoly társadalmi probléma. A Nemzetközi Doppingellenes Ügynökség, azaz a WADA az objektív felelősség elvét alkalmazza, azaz kimondja, hogy minden sportoló maga felelős a szervezetéből kimutatható tiltott szerért.


  

Dr. Tiszeker Ágnes, Horváthné Dr. Soós Erika és Kindl Gábor is azt hangsúlyozták, hogy a sportolóknak nem könnyű eligazodniuk a szerek között. Fotók: Laboratorium.hu.

Ennek ellenére becslések szerint a sportolók 30 %-a doppingol, aminek csak a 2 %-át tudják kimutatni.

Igaz, a sportolóknak nem könnyű eligazodniuk a szerek között. Dr. Tiszeker Ágnest például havonta 40-50 kérdéssel keresik meg különféle táplálék-kiegészítőkkel kapcsolatos kérdésekkel. A WADA minden évben frissíti a Tiltólistát. Ez minden év január elsejétől érvényes, amelynek betartását kormányrendelet is szabályozza, ezt a sportolóknak ismerniük kell!

A WADA 2013-ban elfogadta, hogy létezik nem szándékos doppingvétség is. Ezért bizonyos szerek nem szándékos fogyasztása esetén a büntetési tétel mértéke csökkenhet az eredetihez képest. A nem szándékos alkalmazást a sportolónak kell bizonyítania. Például egy anabolikus szteroiddal szennyezett táplálék-kiegészítő használata esetén a büntetés az eredeti négy éves eltiltás helyett az eltiltási időszak minimális időtartama megrovás (eltiltási időszak nélkül), maximális időtartama két év, a vétkesség súlyosságától függően.

Horváthné Soós Erika, a WESSLING Hungary Kft. étrend-kiegészítők tiltott hatóanyagait vizsgáló részlegének vezetője ugyancsak azt hangsúlyozta, hogy a doppingellenes küzdelem óriási felelősség a gyártóknak/forgalmazóknak és a sportolóknak egyaránt.

Az étrend-kiegészítők vizsgálatával immár több, mint 10 éve foglalkozó WESSLING laboratóriumába főleg a gyártóktól, forgalmazóktól érkeznek a minták, amelyeket többek között a hatóanyag alapján is megvizsgálnak. A doppingmentesség-vizsgálatok során anabolikus szereket, hormonokat és metabolikus módosítókat, a kannabinoidok közé tartozó THC-t, stimulánsokat, narkotikumokat, β2-agonistákat és β-blokkolókat elemeznek.


 

Nem csak a közönségnek, hanem a gyártóknak és a forgalmazóknak is tudniuk kell, hogy a termékük tartalmaz-e tiltott szereket. Fotók: Laboratorium.hu.

A doppingolásra vonatkozó nemzetközi és hazai jogszabályok tartalmazzák a tiltott szerekre aktuálisan érvényes listákat, és szabályokat, mondta el Horváthné Soós Erika.

Mivel az analitikai technika egyre érzékenyebbé válik, egyre több minta bukik meg a doppingvizsgálatokon is. Elég csak Contadorra gondolni, aki 2012-ben a vizeletmintájában mért 0,05 ng/ml koncentrációjú klenbuterol értékkel megbukott. A WADA abban az időben az akkreditált laboratóriumaitól a 2 ng/ml kimutatási határértéket várta el erre az anyagra. Ezután az eset után 2013-tól már 0,2 ng/ml-re  változtatták az elvárt kimutatási határérték. Ez azért érdekes, mert 2012-ben és 2013-ban is a csak a WADA által előírt hivatalos elvárt értéken mérni tudó laboratóriumban Contador mintája negatív vizsgálati eredményt adott volna. Ennek ellenére a sokkal alacsonyabb koncentrációt kimutatni képes laboratóriumban már 2012-ben is pozitív lett a minta vizsgálati eredménye.

A konferenciának is otthont adó WESSLING Tudásközpont munkatársai több, mint tíz éve végzik el nagy biztonsággal a tiltott szerek vizsgálatát étrend-kiegészítőkben. Fotó: WESSLING.

A forgalomban lévő étrend-kiegészítőkben számtalan tiltott szer jelenhet meg. Például gyógyszer hatóanyagok, prohormonok, „designer” anyagok kerülhetnek a termékekbe úgy, hogy ezt a gyártók nem tüntetik fel a termék címkéjén hatóanyag vagy szennyező anyag mennyiségben. A tiltott anyag szennyezőként több módon kerülhet egy termékbe, például egy szennyezett alapanyaggal. Szennyezőkről akkor beszélhetünk, ha a tiltott anyag mennyisége kisebb a hatásos mennyiségnél, akár csak nyomnyi méretű, ennek ellenére elfogyasztása versenysportolók esetében pozitív doppingvizsgálati eredményt okozhat.

A laboratóriumi szakember egy konkrét esetet is megosztott a hallgatósággal. 2016-ban 2 dél-afrikai sportoló bukott meg a BIOGEN nevű gyártó TESTO-forte termékétől. Az egyikük azt mondta, hogy a BIOGEN gyártótól, mint szponzortól kapta, a másik, hogy a barátja ajánlására fogyasztotta a terméket, amelyen a feltüntetett összetevők között nem szerepelt a tiltólistán lévő szteroid. A független laboratóriumi vizsgálatok során kiderült, hogy igenis tartalmazott szteroidot a szer, amire a gyártó reakciója elsőre az volt, hogy ez nem étrend-kiegészítő, és nem versenysportolóknak szánták.

Versenysportolóknak csak azokat a termékeiket ajánlják, amelyeket független laboratóriumban bevizsgáltatnak, hogy nem tartalmaznak tiltott hatóanyagot.


A doppingmentesség-vizsgálatok során anabolikus szereket, hormonokat és metabolikus módosítókat, a kannabinoidok közé tartozó THC-t, stimulánsokat, narkotikumokat, β2-agonistákat és β-blokkolókat elemeznek. Fotó: Shutterstock.

Annak, aki biztosra akar menni az étrend-kiegészítőkkel kapcsolatban, a laboratórium szakembere a Doppingmentes.hu weboldalt ajánlotta. Itt több száz olyan terméket tartanak nyilván, amelyek a WADA éves statisztikái alapján legtöbb pozitív vizsgálati eredményt adó komponenseket laboratóriumi vizsgálatok alapján igazoltan nem tartalmazzák!

Természetesen a jó minőségű és tiltott szereket nem tartalmazó étrend-kiegészítők megfelelő használata nem ártalmas, sőt ajánlott a sportolók számára. Kindl Gábor, többszörös magyar triatlonbajnok elmondta: a sport közben nagy kihívás az energiaellátás (szénhidrátbevitel) biztosítása, de még ennél is fontosabb az izommunka során keletkezett hő kezelése, az izzadás során elveszíttet víz és ionok pótlása.

A vizet és az ionokat pótolni kell, a zsírok elégetéséhez szénhidrát szükséges! Az edzés és/vagy verseny közbeni frissítés egyik legnagyobb kihívása az, hogy a víznek, a szénhidrátoknak és az ásványi anyagoknak a vékonybélig el kell jutniuk, mert nagy mennyiségben ott tudnak felszívódni. A legjobb frissítő 6 %-os szénhidrát oldat, amely 100 mg nátriumot is tartalmaz deciliterenként. A 10-12%-os töménységű szénhidrát-oldat, például a jellemzően 14%-os almalé, az ozmózis miatt vizet választ ki a gyomorban (kotyogós gyomor), amely annak ellenére dehidratációt okoz, hogy végső soron megittuk a frissítőt. Ugyanis amit megeszünk, vagy megiszunk, még nincs a szervezetünkben! A tápanyagok és a víz felszívódását kegyetlen élettani törvényszerűségek szabályozzák, amelyeket nem lehet figyelmen kívül hagyni a verseny és/vagy edzés közbeni frissítés során, mert a célba juttató teljesítményt az egészséges attitűd mellett végső soron a frissítés határozza meg!

Tehát sportolás közben pótolni kell a vizet, az ionokat és a szénhidrátokat, de a nagy kihívás mindezek célba juttatása, azaz eljuttatása az izomsejtekhez!

 

Sportolás közben pótolni kell a folyadékot, nagy kihívás a szénhidrátbevitel és a hő kezelése. Fotó: Shutterstock.

A hőszabályozás fontossága kapcsán elmondta, hogy a hőt le kell adni, izzadni kell, aminek mértéke függ az edzettségtől, a technikától, az öltözéktől, a hő-pára együtthatótól. Egy ironman versenyen akár 10 liter vizet is kiizzad a sportoló! A nem megfelelő frissítés nagy melegben akár agyi ödémát okozhat!

Az ásványianyag-vesztést tehát pótolni kell, a szervezeten belüli ionegyensúlyt fenn kell tartani, oda kell figyelni a hő-pára együtthatóra, és ne felejtsük el, a nátrium életmentő lehet! – hangsúlyozta Kindl Gábor, aki még a következő étrendi tanácsokat adta a sportolóknak:


A fehérjefogyasztást nem szabad túlzásba vinni, oda kell figyelni a zsírsavakra, hiszen azok fontos szerepet játszanak a regenerálódásban, és gyulladáscsökkentő hatásuk is van (DHA és EPA - Omega-3). A szervezeten belüli ion-egyensúly fenntartása, illetve helyreállítása a regeneráció nulladik lépése! Az élelmi rostok, vízben oldható növényi rostok (zabkorpa) gátoljál az enterohepatikus körforgást, ezáltal igen hatékonyan csökkentik a vér koleszterinszintjét.


Ugyancsak hasznosak a kefírben, joghurtban és a savanyú káposztában található laktobaktériumok. Az étrend fontos részei a zöldségek és a gyümölcsök, a megfelelő folyadékból pedig sportolóknak a terheléstől függően 3-5 vagy akár több liter ajánlott.


A Kindl Gábor és kollégái által készített applikáció (Enduraid) segítségével mind az edzésekre, mind a versenyekre összeállítható a személyre szabott frissítés az aktuális időjárás figyelembe vételével.


További fontos cikkek étrend-kiegészítőkkel kapcsolatban:

Jó hír sportolóknak

Mitől biztonságos egy étrend-kiegészítő?

A Doppingmentes.hu oldalon ellenőrizheti, hogy megfelelő terméket vásárolt-e.

Ujjlenyomat szteroidból

Az étrend-kiegészítők laboratóriumi vizsgálatáról itt olvashat.