Az összes feladat közül a kísérleteket végezték el a legjobb mutatókkal azok a középiskolások, akik részt vettek Magyarország első teljes mértékben az interneten zajló kémiaversenyén. A nem sokkal az érettségi előtt befejeződött, Laborkaland Online elnevezésű vetélkedő érdekes körképet ad a középiskolások kémiához fűződő viszonyáról...

Hogyan főzzük a legjobb tésztát? Mi mindenre jó a szódabikarbóna? Miért lyukas a sajt? A Laborkaland Online mindenki számára ingyenesen hozzáférhető internetes kémiaverseny nem szokványos, ám a mindennapi életből vett feladatokkal indult, majd otthoni kísérletezésre biztatta a résztvevőket.

A novemberben kezdődött és április végén befejeződött verseny során a www.laborkaland.hu honlapra több tízezren kattintottak az elmúlt hónapokban az egész ország területéről, illetve külföldről is.

Vízmolekula szappanbuborékból, illetve a lila káposzta mint indikátor. A fotók a Laborkaland Online versenyzőitől származnak, akik rendkívül kreatív megoldásokat találtak a feladott kísérletek elvégzésére

Már a decemberi adatok is igen biztató statisztikákkal szolgáltak a középiskolások kémia tantárgyhoz való viszonyulásáról, ezek szerint a diákok több mint 25 százaléka közel hiba nélkül oldotta meg a feladatokat, a május végi összesítés alapján azonban már egészen biztosan elmondható, hogy a kémia egyáltalán nem számít népszerűtlen tantárgynak: a feladatot megoldók átlagosan 72%-os eredménnyel végeztek. Mivel a versenyben több százan vettek részt, ez az arány kiemelkedőnek tekinthető!

A Laborkalandot elindító és szervező WESSLING laboratórium munkatársai szerint mindez leginkább annak köszönhető, hogy nem zseni kémikusokat kerestek, hanem igyekeztek a tantárgyat a gyakorlati hasznossága szempontjából, a mindennapi életben betöltött szerepe alapján bemutatni.

Pattogó tojás héjjal és héj nélkül. A diákok tökéletesen írták le a kísérleteket, és rendkívül szellemesen dokumentálták azokat.

A legnépszerűbb feladat például a szénmonoxid-mérgezéssel kapcsolatos feladvány volt, ez után következett a gáz vagy gőz közötti különbséget, majd a mélyhűtő nélküli fagylaltkészítés témakörét bemutató tesztsorozat. A jelentkezőknek a 3 nagy fordulóban összesen 11 (6 elméleti, 4 számolási és 1 kísérleti) feladatsorozatot kellett végigcsinálniuk.

A Laborkaland Online feladatainak azok népszerűsége (megoldási hajlandósága) alapján készült rangsora.

A Laborkaland Online vetélkedő eredményei a kísérletek mindennél fontosabb szerepére is felhívták a figyelmet: a diákok ugyanis magasan ezeket teljesítették a legjobban, 98 százalékosan! A szervezők arra kérték a jelentkezőket, hogy készítsenek pattogó tojást, a zöldségeket pedig használják fel indikátorként a háztartásban előforduló savas és lúgos anyagok kémhatásának meghatározásához. A kísérleteket a diákoknak fotókkal, videóval és rövid leírással kellett dokumentálniuk.

A játék népszerűségére jellemző, hogy az ország minden tájáról jelentkeztek diákok, leginkább a középiskolás korosztályból, a kilencedikesek és tizedikesek közül, de akadtak szép számmal bátor általános iskolások is.

A Laborkaland Online elsősorban a még érettségi előtt álló, 9., 10., 11. évfolyamos középiskolásoknak hirdette meg a versenyt, de szép számmal jelentkeztek bátor általános iskolások is.

A Laborkaland statisztikáinak ugyancsak fontos érdekessége, hogy ezúttal a lány-fiú arány is kiegyenlítettebbnek tűnt, mint ahogy az más tanulmányi versenyek esetében tapasztalható: a fiúk is kitartónak bizonyultak, hiszen az aktív versenyzők között és a döntőben is közel 40 százalékos volt az arányuk.

Ami a főváros-vidék megoszlást illeti, közel ugyanannyian jelentkeztek az ország többi részéből, mint Budapestről, és külön öröm, hogy a határon túlról, Erdélyből, illetve Angliából is érkeztek megoldások szép számmal.

Igen szerencsésen alakult a Laborkaland Online lány-fiú eloszlása, és a szervezők nagy elégedettségére az egész ország területéről, sőt még külföldről is jelentkeztek résztvevők.

A Laborkaland szervezői abban bíznak, hogy az egyedülálló, új megközelítésű online versennyel éppen azok körében sikerült népszerűbbé tenni a kémiát, akik még nem határozták el, milyen irányban tanulnak tovább. A verseny nem volt tét nélküli, a legjobban teljesítő tíz diák ugyanis május 20-án egy interaktív oktatónap keretében bejut egy igazi vizsgálólaboratóriumba, és megismerkedhet a legmodernebb gépekkel, délután pedig az elsők között látogathatja meg a Laborkaland partnere, a Csodák Palotája vadonatúj helyszínét, a Csopa Playbart, ahol a jól felszerelt Richter Gedeon Laborban végezhet izgalmas kísérleteket.

A Laborkaland Online feladatait nem zárták le, a diákok versenyen kívül egészen őszig gyakorolhatnak, amikor új tematikával, a fantasy-regények világát megidéző kémiai kalandpályával indul el ismét az internetes verseny!