Mi történik a dinnyével, ha tengervízben hűtjük? Miért nem fő meg a bableves a Himaláján? Hogyan lesz szappan a panírból? Miért vesztett Napóleon Oroszországban? A mindennapi életből vett feladatokkal elindult a Laborkaland Online...
A Laborkaland Online szervezői a november 9-én tartott sajtótájékoztatón, a program hivatalos indulásán elmondták, hogy azoknak a középiskolás tanulóknak a jelentkezését várják, akiket érdekel, hogy a világ miként működik körülöttünk. Nem kell ötösnek lenni kémiából! Nem zseni kémikusokat keresnek, hanem azt szeretnék, ha a diákok rácsodálkoznának az egyszerű hétköznapi történetekre, és rádöbbennének, mennyi bajt, problémát lehet elkerülni vagy megoldani, ha ismerik a kémia, fizika, biológia törvényeit! És persze nem járnak úgy, mint az az ember, aki a rekkenő melegben a tengerparton a tengervízben szerette volna a dinnyéjét hűteni…
A versenyre bárki jelentkezhet, a szervezők hetente új feladatokkal várják a diákokat. Összesen három nagy fordulót szerveznek jövő áprilisig, és a Laborkaland Online vetélkedőn legjobban teljesítő diákok jutalma a Laborkaland – A csoda odabent van elnevezésű interaktív oktatónapon való részvétel májusban. Ennek során bejuthatnak egy igazi vizsgálólaboratóriumba, ahol dolgozhatnak a legmodernebb berendezésekkel, érdekes előadásokat hallgathatnak meg arról, hogyan elemzik az élelmiszereket, gyógyszereket és a környezeti mintákat, valamint ellátogatnak a Csodák Palotájába, ahol az Öveges professzor szellemiségét megidéző, egyedi kísérletek várják őket.
A sajtótájékoztatón Dr. Zanathy László, a WESSLING Hungary Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a Magyarországon közel negyed évszázados tapasztalattal rendelkező független laboratórium társadalmi felelősségvállalásának egyik legfontosabb feladata a jövő generációinak támogatása, a hazai oktatási rendszerrel való együttműködés. A felsőoktatásban szoros együttműködést sikerült kialakítanunk az Eötvös Loránd Tudományegyetemmel és a Szent István Egyetemmel, két éve pedig elindítottuk a középiskolai oktatásban is egyre fontosabbá vált Laborkaland elnevezésű interaktív, az élménypedagógiára építő programunkat – mondta el Zanathy László.
Szunyogh Gábor, a WESSLING Hungary Kft. marketingvezetője, a program ötletgazdája és szervezője szerint a magyar oktatásban súlyos problémát jelent a természettudományi tantárgyak, azon belül is a kémia rendkívüli népszerűtlensége. A munkaerőpiacon ezzel szemben rendkívül nagy kereslet mutatkozik a képzett kémikusok iránt a vegyipar szinte összes területén.
A Laborkaland elnevezésű, interaktív, az élménypedagógiára épülő oktatási programot a kémia népszerűsítéséért szervezték meg, és ugyanezt a célt szolgálja a Laborkaland Online internetes verseny is. A legfőbb célunk, hogy minél több diák kapcsolódjon a Laborkaland „mozgalomba”, és élje át a kémiában rejlő csodát! – tette hozzá a marketingvezető.
Szomorné Orosz Lotti, a WESSLING Hungary Kft. marketingosztályának munkatársa dolgozta ki a program szakmai részét. A kémiatanár és vegyész végzettségű szakember a www.laborkaland.hu weboldalt bemutatva elmondta, hogy a november 9-én induló első fordulóban megtörtént esetek adják a feladatok alapját. Öt héten át hetente kerülnek fel a feladatok a honlapra, a legtöbb pontot összegyűjtött résztvevők jutnak be a következő fordulóba, ahol már összetett, számításos, ugyancsak hétköznapi esettanulmányok ihlette feladatokat kell megoldaniuk. A tavaszi fordulóban már otthon/iskolában elvégezhető, egyszerű kísérletek következnek. A kísérleteket videóval, fényképekkel kell dokumentálni, illetve a kísérletekhez kapcsolódó feladatokat megoldani. Itt már kéthetente kerülnek a feladatok kiírásra, hogy mindenki meg tudja szervezni a kísérleteket.
És hogy milyen kísérletekről van szó?
A sajtótájékoztatón bemutatott kísérletek egyikén két tejföl közül megmutatták, melyik a hamis, mégpedig oly módon, hogy betadint csepegtettek rá! A barna betadin jódtartalma az állományjavítóként hozzáadott keményítővel kapcsolatba lépve kék színűre változott! Ehhez hasonló kísérletek egész sora várja a győzteseket!
A Laborkaland szakmai partnere 2015-től a Csodák Palotája, amelynek 1993-as megalapítása óta legfőbb célkitűzése, hogy közelebb hozza az emberekhez a tudományt, igazi élménnyé tegye a tanulást, és kitárja a kaput a világ felfedezéséhez.
A Csodák Palotája fontosnak tartja, hogy a természettudományok jelenségeinek, törvényeinek megismertetése mellett élő kapcsolatot ápoljon a hazai kutatással foglalkozó vállalatokkal, a felsőoktatási és akadémiai kutatóintézetekkel. Hazánkban a tudománynépszerűsítő kezdeményezések közül az egyik legkiemelkedőbb a Laborkaland – vélekedett Mizda Katalin, a Csodák Palotája Nonprofit Kft. igazgatója.
A Csodák Palotájában hiszünk abban, hogy ezeknek a programoknak az összefogásával még több, a tudomány iránt fogékony diákot érhetünk el, és közösen tehetjük még színesebbé a magyarországi természettudományos oktatást – tette hozzá Paszternák András, a CSOPA tudománykommunikációs koordinátora.
Mindezek fényében csatlakoztak a Laborkalandhoz, népszerűsítik az online oktatási programot látogatóik körében, és otthont adnak az interaktív zárónap egyes foglalkozásainak.
A program utolsó fordulójában ugyanis a 20-25 legjobban teljesítő diák kap lehetőséget arra, hogy májusban részt vegyen a laborlátogatáson és a Csodák Palotájában zajló programon.
De mi történt a dinnyével a tengervízben?
Kiderül a www.laborkaland.hu weboldalon!